Dieta, a depresja. Tak, zdrowe odżywianie zmniejsza ryzyko depresji

Depresja, to choroba cywilizacyjna XXI wieku. Ocenia się, że aż 12 milionów Polaków cierpi na przynajmniej jedno zaburzenie psychiczne. Depresja, to jedna z najcięższych chorób. Statystyki są przytłaczające. Aż co czwarta choroba psychiczna prowadzi do niepełnosprawności. Co zatem zrobić, aby niwelować skutki depresji lub minimalizować ryzyko jej wystąpienia?

Psychologami nie jesteśmy, natomiast przez całe nasze życie interesowaliśmy się zdrowym stylem życia. Mamy tu na myśli głównie treningi, zdrowe odżywianie, brak używek. I nie, nie chodzi o poradę w stylu „idź pobiegać, jakoś to będzie”. Nie twierdzimy też, że kupując catering dietetyczny pozbędziesz się stanu depresyjnego. Mamy jednak kilka naukowo potwierdzonych ciekawostek, z którymi naszym zdaniem warto się zapoznać.

Depresja, a dieta. Skąd pomysł, że istnieje pomiędzy nimi korelacja?

Nasz mózg potrzebuje energii. Inaczej będzie działać nieprawidłowo. Najlepszym paliwem dla mózgu jest cukier. A cukier to z kolei węglowodany złożone. Znajdziemy je głównie w:

Nasz układ nerwowy także potrzebuje pewnego rodzaju paliwa. Tym razem chodzi o witaminy. Głównie chodzi tutaj o witaminę B. Jej niedobór prowadzi m. in. do problemów z pamięcią i koncentracją, wahania nastrojów. Wzmaga także uczucie zmęczenia. Niedobór tej witaminy w oczywisty sposób wpływa negatywnie na ryzyko pojawienia się depresji. Co zatem zrobić, aby utrzymywać odpowiednią ilość witaminy w naszym organizmie?

  1. Dodaj do diety kasze, mięso, orzechy i nabiał.
  2. Dodaj warzywa do diety. Kapusta, brokuł, brukselka, szpinak, groch czy fasola sprawdzą się idealnie.
  3. Spożywaj także owoce: Arbuzy, banany, winogrona.

4 minerały, które wpłyną pozytywnie na Twoje samopoczucie

1. Cynk

Cynk odpowiada za szybkie przewodzenie bodźców pomiędzy komórkami nerwowymi. Zmniejsza on ryzyko pojawienia się problemów z paskudnym nastrojem. Gdzie znajdziesz cynk? W chudym mięsie, owocach morza, rybach, jajach i warzywach. Wapń z kolei pozytywnie wpływa na układ nerwowo-mięśniowy.

2. Żelazo

I znowu. Ryby, mięso, warzywa strączkowe. Jeśli chcesz uchronić się przed złym samopoczuciem, tak zbilansowana dieta będzie idealna.

3. Magnez

Magnez bardzo mocno pomaga w łagodzeniu stresu. Stres jest nieodłączną częścią naszego życia. Rozmowa o pracę, przeprowadzka, korek w mieście. Stres dopada nas dosłownie na każdym kroku i nie da się go całkowicie wyeliminować. Odpowiednia ilość magnezu sprawi jednak, że trudniej będzie Cię wyprowadzić z równowagi. Jednym zdaniem: Możesz stać się mistyczną „oazą spokoju”. Najlepszymi źródłami magnezu są m. in.: banany, orzechy, czekolada (w zdrowych ilościach), a także mięso.

4. Wapń

Produkty bogate w wapń znajdziesz m. in. w produktach mlecznych. One bardzo częsty są niestety bardzo kaloryczne, ale niektóre twarogi czy np. kozie mleko są bogatym źródłem wapnia. Wapń reguluje układ nerwowy, więc naprawdę polecamy przyjmowanie odpowiednich dawek tego minerału.

Pamiętaj też, że powyższe zalecenia dietetyczne pomogą Ci, jeśli masz co najwyżej łagodne stany depresyjne. Dieta prędzej czy później stanie się częścią Twojego życia. Warto jednak nie odkładać tego na ostatnią chwilę.