Błonnik – co warto o nim wiedzieć

błonnik pokarmowy

Błonnik jest bardzo ważną częścią naszego odżywiania. Mało osób może zdawać sobie sprawę z tego jak korzystny jego wpływ zauważalny jest na nasz organizm. Jak wiadomo zawsze diety powinno dopasowywać się indywidualnie względem swoich preferencji oraz zapotrzebowania. Błonnik jest jednak elementem, którego nie powinno zabraknąć w żadnych przypadku. Chcąc wiedzieć dokładnie co to jest błonnik najlepiej jest określić go jako włókno komórek roślinnych, które to przez nasz organizm nie jest w żaden sposób trawione. Błonnik pokarmowy opiera się przede wszystkim na wielocukrach, ligninie, śluzie czy pektynie. Rozgraniczając go można wyróżnić dwa rodzaje błonnika – błonnik rozpuszczalny oraz nie.Pierwszy wariant znajduje się przede wszystkim w owocach, warzywach korzennych czy też płatkach. Opcja nierozpuszczalna dotyczy produktów takich jak kukurydza oraz produkty zbożowe czy też kasze. Błonnik składa się z następujących elementów:

  • Celulozy – jest to wielocukier, którego źródła można szukać w brukselkach, rodzynkach, zielonej fasoli czy jarmużu
  • Pektyny – która występuje naturalnie w owocach jeszcze niedojrzałych – przykładowo w jagodach czy malinach
  • Hemiceluloza – cukier znajdujący się w produktach razowych oraz niektórych warzywach
  • Lignina – znaleźć ją można w czekoladzie w proszku

Analizując wpływ błonnika zawsze trzeba mieć na uwadze to, że wszystko w diecie powinno być stosowane z umiarem. Tak samo sytuacja prezentuje się jeśli chodzi o błonnik. Nie należy zapominać o tym, że jest to element, który nie jest poddawany działaniu przez enzymy trawienne. Wyjątkiem od tej reguły jest tutaj pektyna, a także hemiceluloza, gdzie zauważyć można ich rozkład, dzięki bakteriom z naszego układu pokarmowego. Oczywiście błonnik w ogólnej ocenie zawsze będzie uznawany za produkt warty uwagi. Lista korzyści płynących z jego spożywania się nie kończy. Warto zatem poznać to jakie produkty bogate w błonnik możemy wykorzystywać go do codziennego gotowania. Osoby, który swój jadłospis oddają w ręce specjalistów i decydują się na catering dietetyczny zawsze powinny zwrócić uwagę na zawartość błonnika w menu.

Jakie funkcje ma błonnik w naszym organizmie oraz wpływ na zdrowie?

Produkty z błonnikiem są bardzo istotną częścią diety. Dzieje się tak, ponieważ są to warianty mocno wpływające na jakość naszego codziennego funkcjonowania. Ich obecność powoduje, że nasze zdrowie szybko się poprawia, a my nie musimy przejmować się dyskomfortem jaki czasem pojawia się przy różnych dolegliwościach ze strony naszego układu pokarmowego. Prowadzenie zdrowego trybu życia to z pewnością stosowanie w diecie błonnika. W tym kontekście bardzo ważne jest poznanie tego w czym jest błonnik i nie trzeba do tego zgłębiać dużej ilości wiedzy. Informacje na ten temat są obecnie powszechnie dostępne czy to w internecie czy poradnikach żywieniowych. Utrzymywanie zatem równowagi swojego organizmu nie jest niczym skomplikowanym i wymaga od człowieka wyłącznie niewielkiego zaangażowania. Problematyczne może być jednak przygotowywania posiłków. Zajmuje to bardzo dużo czasu, a duża część społeczeństwa na co dzień zmaga się ze sporą ilością obowiązków. To jednak nie przekreśla szans na poprawne nawyki żywieniowe. Dieta pudełkowa to najlepszy wariant, w którym o nasze zdrowie dbają specjaliści doskonale wiedzący co zawiera dużo błonnika. Wychwalając jego zalety dobrze jest przedstawić jego podstawowe funkcje zauważalne dla nas:

  • Pobudzanie do zwiększenia produkcji śliny, a także żucia
  • Zwiększenie objętości pokarmów znajdujących się w jelitach, poprawa pracy jelit zarówno w kontekście mechanicznym jak również chemicznym, co powoduje, że wypróżnianie trwa krócej, a także zachodzi regularnie
  • Zapobiega występowaniu zaparć, co jest spowodowane wiązaniem wody z treścią wypełniającą jelita
  • Doprowadza on do łatwiejszego trawienia pokarmów gdyż pobudza wydzielanie soków trawiennych
  • Doprowadza do usuwania toksyn
  • Pozwala na dłuższe utrzymywanie uczucia sytości co jest czynnikiem bardzo ważnym dla osób, które zmagają się z nadmiarem kilogramów
  • Zmniejsza wchłanianie się złego cholesterolu do organizmu
  • Zmniejsza stężenie glukozy we krwi zarówno bezpośrednio po zjedzeniu jak również będąc na czczo
  • Ma duże wpływ na odporność

Przedstawienie funkcji błonnika powoduje, że zwiększa się świadomość na temat konieczności szukania tego co ma dużo błonnika. Dużo osób mogło do tej pory o tym nie wiedzieć, a spora część problemów mogła wynikać właśnie z niedoborów. Najczęściej diety bogate w błonnik wykorzystywane są przez osoby zmagające się z różnymi trudnościami jeśli chodzi o pracę jelit. Zmiany w samopoczuciu stają się zauważalne już po kilku dniach od jego wprowadzenia.

W jakich produktach znajduje się błonnik?

Źródło błonnika należy rozgraniczyć pod kątem jego dwóch wariantów – rozpuszczalnego oraz nierozpuszczalnego. Oczywiście znalezienie obu wersji nie jest trudne. Warto podczas zakupów spożywczych zwracać szczególną uwagę na to co ma najwięcej błonnika i tam kierować swój wybór. Błonnik nierozpuszczalny występuje najczęściej w produktach pełnoziarnistych takich jak kasza różnego rodzaju, płatki jęczmienne, żytnie, ryż czy otręby. Jest on także spotykany w owocach i warzywach ale tu warto zaznaczyć, że to skóra jest tym co zawiera błonnikJakie produkty zawierają błonnik rozpuszczalny? Tutaj także nie trzeba szukać zbyt długo ani decydować się na sztuczną jego suplementację. Największy jego udział widoczny jest w owocach takich jak cytrusy, brzoskwinie, jagody oraz truskawki. Fani warzyw także się ucieszą, ponieważ można naturalnie otrzymać go w karczochach, kalarepie, a także spożywanej niemal codziennie cebuli. Warto przywołać tutaj również warzywa bogate w błonnik rzadko spożywane ale bardzo smaczne nasiona roślin strączkowych czyli soję czy soczewica. Błonnik nie ma natomiast nic wspólnego z produktami pochodzenia zwierzęcego. Jego znalezienie nie jest niczym skomplikowanych i w większości w diecie występuje naturalnie. Stosowanie poprawnie zbilansowanej diety ma kluczowe znaczenie dla naszego zdrowia ale także odporności oraz wyglądu. Spożywając zbyt małą ilość zarówno błonnika, jak również witamin czy makroelementów szybko zauważymy pogorszenie naszego samopoczucia. Jest to jeden z powodów dla których tak ważne jest zwiększanie świadomości na temat tego co jemy, a czego lepiej jest unikać. Największym zagrożeniem w kwestiach żywności jest obecnie cukier, a także produkty mocno przetworzone. Ich smak oraz możliwość szybkiego przygotowania powodują, że są chętnie wybierane.

4.9/5 - (7 Ocen)