Czy mamy wpływ na naszą budowę ciała?

Rozpatrywanie kształtu naszej sylwetki jest sprawą nieco skomplikowaną. Chyba każdy chociaż raz na przestrzeni swojego życia miał ochotę wprowadzić jakieś zmiany jeśli chodzi o swoje ciało. Dla niektórych może to być spore wyzwanie, inni natomiast muszą włożyć dużo pracy w to, aby wyglądać dla siebie zadowalającą. Przyczyn takiej zależności należy szukać w uwarunkowaniach zarówno tych związanych z genami jak również predyspozycjami. Każdy z nas wygląda inaczej także przez wzgląd na typ budowy ciała. Oczywiście nie należy pomijać przy tym wszystkim kwestii związanych z samozaparciem oraz motywacją. Najczęstszą przyczyną niepowodzeń jest zazwyczaj szybka rezygnacja. Ogromną rolę w wyglądzie ma to co jemy ale także to czy ruszamy się. Aktywność fizyczna pozwala kształtować ciało pod względem mięśni. Pozwala zapobiegać także utracie elastyczności skóry, a co najważniejsze ma korzystny wpływ na nasze zdrowie. Regularnie uprawiając sport nie mamy problemów z kondycją, jesteśmy naładowani pozytywnym podejściem i rzadko dopadają nas dolegliwości. Nie ma zatem powodu, aby z ruchu rezygnować. Powodem braku sportu w życiu mogą być wyłącznie kontuzje. Niektórzy tłumaczą się także brakiem czasu ale tutaj warto zwrócić uwagę na to, że na co dzień sporo czasu tracimy na zbędne czynności jak oglądanie telewizji czy granie w gry. Warto jest zastąpić to pożytecznymi rozrywkami czyli ciekawą dyscypliną. Osoby, które dopiero wkraczają w świat sporu muszą pamiętać o odpowiednim przygotowaniu. Jest to związane nie tylko z koniecznością zakupu odpowiedniego ubioru i obuwia ale poszerzenia swojej wiedzy. Istnieją sytuacje, podczas których przykładowo zła technika może doprowadzić do urazu. W celu wyeliminowania takiego ryzyka zupełnie wystarczające jest skorzystanie z pomocy trenerów funkcjonalnych, którzy wytłumaczą jak ćwiczyć przy zachowaniu bezpieczeństwa. Istotną rolę w kształtowaniu sylwetki ma także dieta pudełkowa.

Budowa ciała – czy każdy ma inną?

Pojawienie się chęci i zapału do zmian to pierwszy krok w stronę lepszego ciała. Najważniejsze jest aby przy tym wszystkim podchodzić do swoich efektów w sposób indywidualny. Czemu jest to takie ważne? Otóż istnieje bardzo powszechna tendencja do porównywania się z innymi, która zarówno fizycznie jak i psychicznie może być dla nas niebezpieczna. W końcowym efekcie niezwykle istotne są typy budowy ciała, które rzadko kto bierze pod uwagę. Jest to niezwykle ważne, ponieważ niektóre z nich utrudniają osiągnięcie konkretnych efektów jak szybkie zbudowanie masy mięśniowej. Dla niektórych trudne może być schudnięcie, dlatego też istotne jest to, aby kierować się wyłącznie sobą. Do trzech głównych typów budowy ciała zaliczyć można endomorficzną, mezomorficzną i ektomorficzną. Pierwsza z nich charakteryzuje się przede wszystkim większą w porównaniu do innych zawartością tkanki tłuszczowej. Kolejny typ czyli mezomorfik zazwyczaj uznawany jest za połączenie cech ektomorfika oraz endomorfika. Ostatnia zaś sylwetka jest najbardziej pożądana przez kobiety, ponieważ posiadając ją nie ma się zbyt dużych problemów z utratą tkanki tłuszczowej. Żaden człowiek nie jest w stanie zmienić swojego typu budowy ciała, a jedynie skupić się na utrudnieniach jakie może spotkać na swojej drodze. Istotne jest poznanie swojej sylwetki, aby wiedzieć, że czasem na efekty trzeba poczekać nieco dłużej.

Ektomorfik – szczupła sylwetka i szybka przemiana materii

Ektomorfik to osoba, która scharakteryzuje się przede wszystkim szczupłą postawą ciała. Czasem jest to nawet waga nieadekwatna do wzrostu, a wynika to przede wszystkim z faktu, iż osoby będące w tej grupie posiadają znacznie szybszą przemianę materii. Dla niektórych może być to problematyczne, ponieważ przybranie dodatkowych kilogramów wymaga spożywania bardzo dużej ilości posiłków oraz kalorii. Samo utrzymanie stałej wagi także jest problematyczne. Taki typ budowy ciała z pewnością nie będzie zadowalał sportowców, którym to zależy przede wszystkim na większej ilości mięśni. Budowa ektomorficzna to wąskie ramiona i biodra często na podobnym rozstawie. Często można spotkać się także z zależnością, że ektomorfik ma dość długie kończyny. Jeśli chodzi o jego cechy to przypisać mu można z pewnością szybkie zapewnianie sobie sytości, swoboda jeśli chodzi o spożywane posiłki, a także szybka przemiana energii. Osoby o sylwetce ektomorficznej powinny na co dzień zwiększyć ilość dań do przykładowo 5 lub 6, a także ograniczyć ilość treningów cardio.

Mezomorfik – dlaczego jest to typ budowy ciała uznawany za najlepszy?

Mezomorfik to idealny przykład budowy ciała jakie chciałby posiadać każdy sportowiec. Wynika to z połączenia cech jakie spotkać można u endomorfika oraz ektomorfika. Największą zaletą jest tak, że budowanie masy mięśniowej nie wiąże się tutaj ze zbyt dużymi wymaganiami. Nawet mało obciążające ćwiczenia powodują, że sylwetka staje się muskularna. Jest to zasługa kształtu sylwetki, w której ramiona, barki oraz biodra są znacznie szersze. Sama zaś postawa prezentuje się bardzo symetrycznie.Osoby należące do tej grupy nie posiadają zbyt dużo tkanki tłuszczowej dlatego nie muszą aż tak bardzo jak w przypadku pozostałych typów kontrolować swojej diety. Jeśli zaś chodzi o sam trening tutaj także istnieje niemalże pełna swoboda. Warto urozmaicać swoje ćwiczenia jeśli chodzi o poziom obciążenia.

Ciało endomorfika – cechy charakterystyczne

Endomorfik nie jest niestety typem upragnionym, ponieważ jego budowa jest totalnym przeciwieństwem ektomorficznej, co natomiast oznacza, że człowiek jest skazany na większą zawartość tkanki tłuszczowej, której ciężko się pozbyć. Taka budowa ciała powoduje, że nawet przy bardzo dużej ilości treningów i progresowaniu mięśnie będą się pokazywać w znacznie wolniejszym tempie niż w przypadku dwóch pozostałych sylwetek. Sama postawa prezentuje się dość ociężale, w czym nie pomagają stosunkowo krótkie kończyny. Endomorficy mają bez wątpienia o wiele cięższą drogę do uzyskania określonych przez siebie celów, co wynika ze znacznie szybszego pojawiania się głodu oraz zmęczenia podczas aktywności. Utrudnieniem jest także dłuższy czas jaki muszą poświęcić na gubienie zbędnych kilogramów. Jest to typ, który musi najbardziej skupić się na tworzeniu indywidualnego treningu oraz zastosowaniu spersonalizowanej opcji jadłospisu jakim jest catering dietetyczny. Warto tutaj działać na podstawie prób i błędów, aż do momentu znalezienia dla siebie złotego środka. Nie należy jednak poddawać się, ponieważ wszystko zależy od motywacji i uporu.