Indeks glikemiczny – czym się charakteryzuje i czy warto się nim kierować?

Indeks glikemiczny jest narzędziem, które stosuje się jako uzupełnienie wsparcia dietetycznego. Jest to wskaźnik, który stał się bardzo przydatny podczas selekcji produktów spożywczych dla konkretnych grup osób. Wiedza na jego temat pomaga oznaczyć wpływ danego składnika na to jaki poziom cukru we krwi uzyska się po jego zjedzeniu. Jest to bardzo istotna informacja dla osób, u których zauważalne są wysokie skoki cukru. Do momentu, w którym tabele indeksu glikemicznego nie były znane stosowało się wyłącznie przyjęty wcześniej podział mikroskładników i to na jego podstawie tworzone były diety, które miały być zdrowe i dostarczać wszystkich niezbędnych witamin oraz minerałów. Obecnie tabela IG pozwala na realne poznanie procentu glukozy we krwi bezpośrednio po spożyciu posiłku. W tabeli znaleźć można podział na produkty z niskim indeksem glikemicznym oraz wysokim. Jeśli chodzi o produkty z wysokim IG to one charakteryzują się tym, że proces trawienia przebiega tutaj w znacznie szybszym tempie, przez co dochodzi do niemalże natychmiastowego wzrostu glikemii po posiłku ale także szybko dochodzi do jej obniżenia. Tabele IG odnoszą się do stałej wartości jaką ma glukoza czyli 100. Na tej podstawie obliczane są wartości pozostałych produktów. Ogólnie przyjmuje się, że za produkty o niskim IG nie przekraczają wartości 50 natomiast te o wysokim zaczynają się od poziomu 70. Zestawienie produktów ma pomóc w określaniu tego czy spożywane przez nas dania są z korzystnym wpływem na nasze zdrowie. Oczywiście przy analizie diety nie należy zapominać także o pozostałych czynnikach jak podział na makroelementy czy też udział chemii w tworzeniu dań.

Indeks glikemiczny – jak go rozumieć?

Duża część dietetyków w tworzeniu planów dla swoich podopiecznych uznaje, że tabela indeksu glikemicznego jest niezwykle ważna. Jest to bardzo dobre podejście, ponieważ dzięki jej używaniu można w praktyczny sposób określić przykładowo to jak długo będziemy syci po zjedzeniu dania. W grupie dającą największą sytość znajdują się produkty o wysokim indeksie glikemicznym. Należy tutaj pamiętać także o tym, że mimo szybkiego zaspokojenia apetytu zauważyć można także szybki powrót głodu. W związku z tym często o wiele lepszym wyborem będą produkty z niskim IG, ponieważ ich główną zaletą jest to, że utrzymana sytość jest znacznie dłuższa. Wynika to przede wszystkim z tego, że poziom cukru mimo, iż rośnie w wolniejszym tempie to także maleje znacznie wolniej niż w przypadku produktów, których indeks glikemiczny jest znacznie wyższy. Zastosowanie diety zgodnej z własnymi potrzebami oraz preferencjami jest zatem niezwykle ważne. Dobrym rozwiązaniem jest branie pod uwagę indeksu glikemicznego, ponieważ utrzymanie bezpiecznego poziomu cukru we krwi ma ogromne znaczenie oraz wpływ na nasze samopoczucie oraz zdrowie. Najważniejsze jest aby na co dzień spożywać pełnowartościowe posiłki, w których będzie znajdować się jak najmniej żywności przetworzonej. Warto jest unikać także zbyt obfitych dań, ponieważ może to doprowadzić do sporej senności bezpośrednio po spożyciu. Osoby, które nie mają zbyt dużo wiedzy na temat dietetyki mogą skorzystać z gotowego rozwiązania. Dieta pudełkowa cieszy się ogromnym zainteresowaniem, przez wzgląd na to, że przygotowywana jest przez specjalistów, przez co ma się pewność najwyższej gwarancji.

Wpływ produktów z wysokim indeksem glikemicznym na organizm

Wysoki indeks glikemiczny wiele osobom kojarzy się z czymś negatywnym. Oczywiście nie są to produkty, które uznawane są za najbardziej pożądane ale jeśli będą stosowane z umiarem nie ma żadnych przeciwwskazań do ich spożywania. Zazwyczaj produkty te były poddawane wysokiej obróbce termicznej czy zawierają sporą ilość chemii. Nasza dieta zawsze powinna być zróżnicowana. Całkowite eliminowanie takich składników nie jest konieczne. Warto jednak wiedzieć jaki mają one wpływ na nasze samopoczucie. Jedząc tego typu składniki możemy spodziewać się tego, że w naszej krwi będzie dochodzić do znacznych różnic w poziomie cukru. Nie jest to sytuacja pożądana, ponieważ doprowadza ona do wzmożonej senności oraz zmęczenia. Na co dzień nie każdy może sobie na to pozwolić. Ciekawą informacją jest także fakt, że niektóre z produktów, które początkowo wydają się mieć niski IG z czasem zyskują znacznie wyższą wartość tego wskaźnika. Przykładowo owoce wraz z dojrzewaniem zyskują większe IG. Owoce o niskim IG należy zatem spożywać w miarę szybko po zakupie. Tak samo sytuacja prezentuje się jeśli chodzi o stopień rozdrobnienia składników. Im drobniejszy produkt tym indeks może być wyższy. Jest to jednak niewielki wzrost dlatego nie trzeba się tym zbytnio przejmować.

Korzyści płynące ze spożywania produktów z niskim indeksem glikemicznym

Obecnie indeks glikemiczny owoce, a także inne składniki tego typu są najbardziej pożądane. Używanie produktu o niskim poziomie glikemicznym ma bardzo duże znaczenie jeśli chodzi o wpływ na zdrowie. Jest to spowodowane faktem tego, że zauważalne są zmiany w poziomie cholesterolu czy też w znaczący sposób ogranicza się ryzyko zachorowania na choroby serca oraz mózgu. Spożywanie produktów z tej grupy jak warzywa o niskim poziomie glikemicznym może przynieść również satysfakcjonujące efekty jeśli chodzi o naszą wagę. Niski poziom ig będzie sprawiał, że znacznie rzadziej będziemy odczuwać apetyt i sięgać po przekąski. Tego typu rozwiązanie powoduje, że w ciągu dnia mamy zarówno energię do działania jak również czujemy się lekko. Nasza sylwetka prezentuje się dobrze, a zdrowie jest na wysokim poziomie. Osoby pragnące ograniczać produkty z wysokim ig mogą korzystać ze wsparcie dietetyków, którzy przedstawią plany dietetyczne zgodne z zapotrzebowaniem kalorycznym i oczekiwaniami. Oczywiście największe efekty można uzyskać łącząc dietę z aktywnością fizyczną. Dla osób zapracowanych najlepszym wariantem będzie catering dietetyczny.